poniedziałek, 30 października 2017

Chleb na zakwasie

Witam:)
Ten chleb mam nadzieję, że pokochacie tak samo jak ja i moja rodzina. Pachnie swojskością i naturalnością. Ostatnio piekę go trzy razy w tygodniu i jak do tej pory nam się nie znudził. Smakuje wybornie bez względu na obkład. Zachęcam Was do testowania tego przepisu.


 Składniki:

*1 kg mąki (w tym przypadku użyłam mąki chlebowej typu 1050)
*2 duże łychy zakwasu (u mnie 3/4 zawartości kubka)
*2 łyżki soli
*1 łyżka cukru
*2 łyżki zmielonego siemienia lnianego
*4 szklanki wody (w tym jedna szklana gorącej wody)
*dowolne nasiona (np. słonecznika, siemienia, dyni, czarnuski)

 
Wykonanie:

*do miski wsypujemy mąkę i wszystkie suche składniki
*dodajemy zakwas (ja swój dostałam od koleżanki a Wy możecie go zrobić samodzielnie - wystarczy woda, mąka i czas)
*po woli dolewamy wodę i wyrabiamy ciasto
*po ukształtowaniu masy posypujemy ją jeszcze lekko mąką 
*miskę przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 2 godziny
*po upływie tego czasu ciasto umieszczamy na stolnicy i ponownie je wyrabiamy
*dzielimy je na dwie części i wkładamy je do dwóch foremek wcześniej wysmarowanych olejem
*odstawiamy ponownie do ciepłego miejsca, tym razem na 6 godzin
* ciasto po wyrośnięciu wkładamy do piekarnika i pieczemy 50 minut w temp. ok. 200 stopni 
*po upływie tego czasu ciasto wyjmujemy z foremek i jeszcze raz  pieczemy stosując opcję termoobiegu  (ok. 10 - 15 min.)
*po upieczeniu wyciągamy i ustawiamy na deseczce


Uwagi:
*można wymieszać różne rodzaje maki


Przepisy na chleby:

  1. CHLEB NA ZAKWASIE
  2. CHLEB ROZMARYNOWY
  3. CHLEB Z DODATKAMI
ŻYCZĘ SMACZNEGO:)


Pozdrawiam Was wszystkich 
z bliska i z daleka, 
młodych i nieco starszych.
Przesyłam Wam same serdeczności
Monika:) 

29 komentarzy:

  1. Dzięki za przepis. Jest nawet prosty. Na pewno spróbuję. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdarzało mi się popełnić w tym roku kilka razy taki własny chlebek na zakwasie, smakuje wybornie, ale niestety na takie rarytasy mogę sobie pozwolić tylko podczas urlopu. Smacznego:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tylko w weekendy i w dwa dni w tygodniu kiedy do pracy idę na godz. 10.00 mogę przygotować ten chleb.
      Pozdrawiam i dziękuję za odwiedzinki.

      Usuń
  3. Bardzo przepraszam kochani ale przez przypadek usunęłam Wasze komentarze. Było ich całkiem sporo, więc nie mam możliwości określić wszystkich nadawców. Jeszcze raz przepraszam i dziękuję za odwiedziny.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Musi być pyszny!! Chętnie bym zrobiła, ale ten zakwas... już kiedyś próbowałam i nie wyszedł:( Chyba trzeba spróbować jeszcze raz i się nie poddać:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest pyszny. A zakwas najlepiej zrobić z żytniej mąki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Najpyszniejszy jest taki domowy chlebek:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Moniko, bardzo fajny przepis :) Nie mam dużego doświadczenia w pieczeniu chleba, ale z przyjemnością wypróbuję Twój przepis. Nie ma jak własny, swojski chlebek :))
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie przed chwilą wyciągnęłam z piekarnika dwa bochenki cudownie pachnącego chleba. Już nie mogę się doczekać pierwszej kromki. Mniam.
      Pozdrawiam ciepło:)

      Usuń
  7. Z chęcią bym zrobiła, bo akurat brakuje mi dobrego chleba, szczególnie takiego jaki był kiedyś. Ale jak tu znaleźć na wszystko czas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie na wszystko ale na chleb...
      Pozdrawiam pięknie:)

      Usuń
  8. Taki chleb to rarytas! :) tylko jak ten zakwas zrobić ? ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis na zakwas znajdziesz na yt.
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  9. Dobrze, że mi przypomniałaś o chlebie dawno nie robiłam. Zakwas można kupić??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można kupić w sklepie lub dostać w zaprzyjaźnionej piekarni.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  10. pychotka! :) zostaję tu z Tobą na dłużej i pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię bardzo serdecznie. Będzie mi bardzo miło Ciebie u siebie gościć.
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  11. Moniko, super przepis :) ciekawy i prosty, napewno go wyprobuje♥
    Dziekuje za przepis i serdecznie pozdrawiam
    Karina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie życzę smacznego:)
      Ślę uściski.

      Usuń
  12. Uwielbiam chleby na zakwasie :)
    Wg mnie są najlepsze.
    Twój wygląda bardzo smakowicie.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I taki jest. Piekę go ostatnio bardzo systematycznie.
      Pozdrawiam ciepło:)

      Usuń
  13. Raz w życiu piekłam chlebek(wstyd się przyznawać), taki specjalny z orzechów włoskich. Był smaczny, choć ciężki- może przez te orzechy. Innych przepisów nie próbowałam......a chyba warto. Twój wygląda bardzo apetycznie i pewnie tak smakuje. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nie możesz go spróbować...
      Pozdrawiam pięknie:)

      Usuń
  14. Oj wygląda mega apetycznie. 😁

    OdpowiedzUsuń
  15. aż pachnie mi tutaj ;) uwielbiam zapach ciasta i chleba w domu... :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń